zondag 10 mei 2020

Kleine verandering

Iedereen had er een mening over. De één was voor, de ander radicaal tegen en daartussen de grote groep die het wel begreep maar de manier waarop … Ik heb het over de spijbelende jongeren die elke donderdag met veel lawaai de straat op kwamen om aandacht te vragen voor het klimaat.

Ik reken mezelf bij die grote groep ergens tussen in. De toon vond ik iets teveel 'wijzend met het vingertje naar een ander' en vooral de schuld geven aan de oudere generaties terwijl we eerlijk kunnen zeggen dat de oudste generatie nog van de tijd van de glazen flessen, herbruikbare tassen, minder auto's en was aan de wasdraad hangen, is. Als ik keek naar die protestacties dacht ik toch meerdere malen: Zijn al die jongeren die daar staan nu echt allemaal zo bewust bezig met het klimaat? Weten ze eigenlijk wel waarom ze daar staan en wat ze zelf allemaal kunnen doen? Want roepen, tieren en wijzen is heel gemakkelijk maar het doen … dat is meer werk, dat is intenser maar het maakt wel een verschil.

Een verschil die ik zelf wilde maken, was het minderen van afval in ons dagdagelijks huishouden. Kippen en cavia's hadden we al en die zorgen ervoor dat er niet veel etensresten en afval van groenten in de vuilniszak beland. Wij, als gezin van vijf, hadden heel veel plastic waterflessen in onze PMD zak. Water is gezond en ik stimuleer de kinderen ook om het veel te drinken maar ja … al die flessen. Waarom geen glazen flessen? Ja, waarom niet? De smaak, te zwaar, te veel sleuren, … excuses genoeg. Wat doet een mens dan? Ja, google aan en zoeken. Ik kwam op waterkoelers uit en blijkbaar kon je dit thuis ook plaatsen. Een rekensommetje leerde me dat ik zeker 600 grote flessen van 2L per jaar niet meer hoefde weg te gooien in de PMD zak en dan heb ik nog al die kleine flesjes niet meegerekend die meegaan naar school en naar de sportclub. Vanaf nu een herbruikbare drinkbeker, een waterkan en onze waterkoeler.  De kinderen vinden het cool van elk hun eigen hippe drinkfles te gebruiken en die zelf te kunnen vullen aan de watertap. Geloof me, dat geeft een goed gevoel om met zo'n kleine verandering toch al een verschil te maken.

Dan begint een mens bewust rond te kijken... thuis, in de winkel, op het internet.
Conclusie: we gebruiken te veel plastic, te veel ingrediënten in onze producten zijn niet echt ecovriendelijk en het ergste is dat we het zo gewoon zijn, dat we bijna van niet beter weten. We doen allemaal, of ja de meeste mensen toch, ons best om te sorteren zodat we kunnen recycleren maar waarom kijken we niet verder? Waarom geen alternatieven gebruiken voor plastic die wel milieuvriendelijker zijn?

Ja, een idee was vorm aan het krijgen. Producten met ingrediënten uit de natuur en met zorg voor de natuur. Een beetje van geven en nemen... Natuurlijk heb ik het warm water niet (her)uitgevonden want de ecolifestyle bestaat natuurlijk al langer maar het kan geen kwaad om het toch nog dichter te brengen. Hoe meer er over gesproken wordt, hoe meer mensen er nieuwsgierig worden en het zelf eens proberen om dan te ontdekken dat het inderdaad  echt maar een kleine verandering is dat een groot verschil kan maken.

 En dit was het begin van EcoKiss, mijn webshop.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten